V digitalno z analognim – naprej!
Dokaz: na kateri koli konferenci, predstavitvi ali zgolj rutinskem srečanju tehnološko najbolj razvitih podjetij večina vodilnih v rokah ne bo imela najnovejše različice prenosnika ali pametnega telefona, pač pa nekaj, kar se je še pred kratkim zdelo, da bo odšlo na smetišče uporabnih izdelkov – stari dobri notes.
No, glede na to, da gre za predstavnike podjetij, ki s prodajo svojih produktov in storitev dosegajo vrtoglave donose na dodano vrednost, ne gre za čisto običajen zvezek. Kot vsi njihovi izdelki, je tudi ta »brendiran«. Najbolj priljubljeni notesi so že nekaj časa tisti, ki jih izdeluje podjetje Moleskine.
Samo lani jim jih je uspelo prodati dobrih sedemnajst milijonov in ustvariti prihodek, večji od devetdeset milijonov evrov (v primerjavi z letom 2010 kar dobrih štirideset milijonov več). Uspeh je posledica več dejavnikov, med katerimi je ključni odlična marketinško načrtovanje, s katerim nagovarjajo predvsem mlajšo generacijo potrošnikov, ki je hkrati tudi najhitreje rastoči trg za njihove produkte t. i. papirne galanterije. Njihove izdelke »spin doktorji« že nekaj časa vežejo na kultne osebnosti umetniškega sveta, Ernesta Hemingwaya, Pabla Picassa ter Vincenta van Gogha, ki so za svoje delo dejansko uporabljali podobne beležnice. Ključno pa je tudi dejstvo, da je notes, ne glede na vse prednosti, ki jih prinaša njegov digitalni sodobnik, še vedno bolj praktičen, lažji za uporabo, hitrejši, bolj pregleden ... skratka, boljši.
Priljubljenost oz. trdoživost analognega pripomočka se uvršča v jasen trend ohranjanja tovrstnih izdelkov, kamor sodi tudi definitivna vrnitev vinilne gramofonske plošče, ohranjanje klasičnih poslovnih vizitk pa tudi načina poslovnega komuniciranja, ki daje prednost osebnim stikom pred virtualnimi.
Ne-izginotje tovrstnih »praks« dokazuje, da je razvoj le redkokdaj linearen proces; krivulja tehnološkega procesa to le še potrjuje. Ne glede na to, da nam jih poskušajo vsiliti kot nekaj neizogibnega in kakovostnejšega, izdelki oz. storitve, ki smo jih vajeni, so pa tudi zadosti učinkovite, nočejo in tudi ne bodo izginule iz vsakdanjega življenja.
Izdelki podjetja Moleskine so se vrnili v obdobju, ko je v polnem razmahu t. i. tehnologija v oblaku in ko ponudniki programske opreme omogočajo brezpapirno poslovanje. Zanimivo je tudi, da so beležnico Moleskine obudili v življenje v Milanu leta 1997, tj. v letu, ko se je na trgu pojavil prvi dlančnik Palm (Moleskine ima sicer več kot stoletno tradicijo, a so ga hoteli ukiniti). Za izdelek je zaslužna oblikovalka Maria Sebregondi, katere cilj je bil oblikovati ultimativni notesnik za takrat porajajoči se razred »globalnih nomadov«. Uspeh je bil velikanski, a z eno razliko: ni prišel s strani teh, na katere je ciljala, pač pa s strani gospodarske, tehnološke in finančne elite, ki je zelo hitro dojela njegove prednosti – predvsem enostavno in učinkovito uporabo. Papir in svinčnik sta namreč še vedno najučinkovitejši orodji za skiciranje idej, zapisovanje ključnih točk, shematično načrtovanje ... za t. i. brain storming, eno ključnih faz kreativnega procesa. Seveda, obstajajo digitalne alternative – Evernote, SimpleNote, OneNote, Notes, a noben od mlajših digitalnih »bratov« po praktičnosti in učinkovitosti ne more odtehtati starejšega. Njihov smisel in učinkovitost se izkažeta v poznejših fazah analize in podrobnega načrtovanja, za prvo je še vedno najprimernejši papirnati praformat. Ta uporabniku omogoča osredotočenje, zgolj eno uporabniško izkušnjo hkrati, ne sprotno sledenje več storitvam, kot to omogočajo digitalne aplikacije (po podatkih ameriškega raziskovalnega podjetja Information Overload Research Group je multifunkcionalnost tako »učinkovit« način, da ima zaradi tega ameriško gospodarstvo na leto 97 milijard dolarjev dodatnih stroškov oz. izgube prihodkov, ker je digitalno okolje past za neučinkovito trošenje časa).
Učinkovitost papirja prepoznavajo tudi podjetja, ki se ukvarjajo z izdelavo sodobnih tehnologij. Eno takšnih je tudi zgoraj omenjeno podjetje Evernote, ki je kmalu prepoznalo »moč papirja« in njegovo učinkovitost v delovnem procesu. Leta 2007 ustanovljeno visokotehnološko podjetje, ki se ukvarja z izdelavo delovnih orodij v virtualnem okolju (oblaku), se je v zadnjih letih zavestno odločilo za intenziviranje »papirne komunikacije« med zaposlenimi. Prav tako so začeli sodelovati s podjetjem Moleskine. Izdelali so poseben notes, katerega zapise je mogoče enostavno poskenirati in uporabljati v digitalni obliki. To pa je bil le začetek, saj se je še do pred kratkim visokotehnološko podjetje usmerilo v izdelavo in prodajo papirne galanterije – pisarniških pripomočkov, različnih papirnih izdelkov, celo vrečk. Posledica, še zapišejo v New Yorkerju, ni zgolj komercialno izredno uspešna tržna niša, pač pa tudi večja prepoznavnost osnovne dejavnosti podjetja – hranjenje podatkov v oblaku – in, seveda, rast prihodkov.