Nove TV-serije
Konec poletnega televizijskega mrtvila
Najprej velja opozoriti na zanimivo posebnost sodobne ameriške televizije. V nasprotju s filmsko industrijo ki v poletnih mesecih gledalce bombardira skoraj izključno s programiranimi hiti, tj. visokoproračunsko filmsko različico hitro pripravljene hrane oziroma filmi, kot so Možje v črnem 3, Ledena doba 4, Neverjetni Spider-Man 3D in Transformerji sodobna ameriška televizija svojih gledalcev ne podcenjuje tako izrazito. Tako nam zadnjih nekaj let predvsem HBO v poletnem času ponuja premiere odličnih serij in miniserij, od izjemne Skrivne naveze (The Wire, 20022008), ene tistih, ki so napovedale vznik t. i. kvalitetne TV in v kateri je bil osnovni kriminalni zaplet v funkciji tematizacije široke palete socialnih problemov znotraj sodobnih ameriških urbanih središč, prek pri nas žal nepredvajane 7-delne miniserije Generation Kill (2008), posnete po istoimenski knjigi Evana Wrighta, v katerem je ta spregovoril o svojem doživetju prvih mesecev zadnjega napada na Irak, ki ga je spremljal kot »embedded« novinar, in danes kultne Prave krvi (True Blood, 2008), atmosferske, erotične in na trenutke celo intelektualistične vampirjade, vse do zadnjih dveh velikih televizijskih serij HBO, poznopoletnega Imperija pregrehe (Boardwalk Empire, 2010), odlične kostumsko-gangsterske drame iz časa prohibicije, pri kateri so sodelovali Terence Winter (že scenarist Sopranovih), Martin Scorsese (režiser pilota) ter Steve Buscemi, in pozno pomladne (pri nas poletne) Igre prestolov (Game of Thrones, 2011), fantazijske serije, posnete po seriji romanov Georgea R. R. Martina.
In prav HBO nam tudi letošnje poletje ponuja najzanimivejšo poletno televizijsko premiero, serijo Uredništvo (The Newsroom), ki so jo na vzhodnoevropski podružnici HBO (opremljeno s slovenskimi podnapisi) ponudili skoraj sočasno z ameriško premiero (le dva dni zatem), do danes pa smo si lahko ogledali prvi dve epizodi. S to serijo HBO nadaljuje s tradicijo najkvalitetnejše poletne serijske ponudbe, o čemer pričajo tudi imena sodelujočih ustvarjalcev. Avtor (idejne zasnove in scenarija) serije je namreč Aaron Sorkin, ena ključnih figur zmagovitega pohoda kvalitetne TV scenarist Zahodnega krila (The West Wing, 19992006) in eden osrednjih akterjev sodobnega Hollywooda; je namreč z oskarjem nagrajeni scenarist Socialnega omrežja (The Social Network, 2010) in Zmagovalca (Moneyball, 2011). K temu lahko dodamo še prvoligaško igralsko zasedbo, na čelu katere sta Jeff Daniels in Emily Mortimer. Uredništvo nas sicer popelje v uredništvo izmišljene TV-postaje, kjer ekipa pod vodstvom Willa McAvoya (Daniels) pripravlja večerna poročila. Sorkin je v pilotu serije z likom oportunističnega Willa, ki je svojo kariero zgradil na všečnosti in navidezni politični neopredeljenosti, podal svoje videnje trenutnega stanja v ameriških medijih (nenazadnje pa tudi širše v ameriški družbi), nato pa prek njegovega obrata k večjemu osebnemu angažmaju in drznosti pri informiranju gledalcev nakazal vizijo drugačnega, družbeno bolj angažiranega novinarstva. A čeprav je Uredništvo še en primer zares vrhunske, kompleksne in dinamične pripovedi z iskrivimi dialogi, se vendarle zdi, da se z nostalgičnim obračanjem k nekemu izgubljenemu idealu novinarstva oddaljuje od pravega problema sodobnega novinarstva, ki ni zgolj moralne, pač pa že tudi eksistenčne narave.
Ker je danes z nekaj iznajdljivosti po legalni poti (na primer prek prodajalne iTunes) mogoče priti tudi do serij, ki jih televizijske postaje pri nas sicer še ne ponujajo, velja med letošnjimi poletnimi televizijskimi vrhunci omeniti vsaj še nekaj serij s poletno premiero. V prvi vrsti je to Longmire kabelske postaje A&E, ki nas odpelje v širna prostranstva Wyominga in nam ob peripetijah lokalnega šerifa ponudi demitologizacijo te pogosto mistificirane pokrajine. Šerif sicer prevzame nekatere značilnosti klasičnih likov iz vesterna, malce robatih in predvsem osamljenih jezdecev v iskanju pravice, a primeri, s katerimi se sooča, odpirajo povsem drugačno, sodobno družbeno podobo teh krajev, prepredeno s številnimi problemi, od napetosti med v rezervatih živečimi domorodci in nekdanjimi osvajalci do prostitucije in kriminala. Serija je premiero doživela pred nekaj tedni, do danes pa smo si lahko ogledali štiri epizode. Navdušujoč pa je bil tudi pilot serije Boss, ki smo si ga sicer lahko ogledali že lansko jesen, prvi del pa bodo predvajali 17. avgusta. Ta politična drama Farhada Safinie (spomnimo se ga kot soavtorja scenarija in producenta Apocalypta) sledi županu Chicaga, ki zboli za degenerativno nevrološko boleznijo in se vseeno odloči, da bo mesto vodil še naprej, svojo bolezen pa prikril. Boss gledalcu razkriva zakulisje sodobne politike, polno intrig, skrivnosti in patološke ambicioznosti. Med producenti serije je tudi Gus van Sant (prav tako režiser pilota), medtem ko glavne vloge zasedajo Kelsey Grammer (serija Frasier), Martin Donovan in Connie Nielsen. Za širše občinstvo bo seveda zanimiva tudi vrnitev kultnega Dallasa, prototipa sodobne soap opere, ter premiera humoristične serije Anger Management z razvpitim Charliejem Sheenom v glavni vlogi (ob njem nastopi še Selma Blaire), med poletnimi začetki novih sezon pa velja omeniti tudi pri nas priljubljene serije, kot so Vohun v nemilosti (Burn Notice; pravkar se je začela šesta sezona), Obkrožen z mrtvimi (The Walking Dead; pri nas lahko gledamo drugo sezono), Vražja kuhinja (Hell's Kitchen; priljubljena kulinarična resničnostna oddaja) in Dotik (Touch; Foxlife pravkar predvaja drugo sezono).
Med domačimi televizijskimi postajami absolutni primat na področju aktualnih TV-serij (po odhodu TV3 s slovenskega medijskega prizorišča) pripada POP TV in njegovim plačljivim kanalom. Žal pa so pri svoji ponudbi skromni in le redko aktualni. Tako bosta to poletje v sklopu njihovih programov premierno predstavljeni le dve seriji: družinsko-športno terapevtska Na trdih tleh (Necessary Roughness), ki spregovori o lovljenju ravnotežja sodobne ženske med poklicnim življenjem in družino (druga sezona je v ZDA stekla letošnjega junija), ter domiselna kriminalna serija Kralji bega (Breakout Kings I.), v kateri kaznjenci v službi policije lovijo kaznjence na begu (v ZDA se je na začetku poletja iztekla njena druga sezona). Sicer pa bodo v poletnem času sezonske premiere doživele še serije Veliki R (Big C; 2. sezona), Dr. De Luxe (Royal Pains; 3. sezona) in Sestra Jackie (Nurse Jackie; 3. sezona), vse ostalo pa bodo n-te ponovitve že videnega. Na domači fronti žal in torej nič pretresljivo novega: nadaljuje se vroče in duhamorno poletje.
Pogledi, št. 13-14, 11. julij 2012