William Shakespeare: Sen kresne noči. SNG Drama Maribor
Kaos kresne noči
Začetek nove mariborske postavitve v režiji Damirja Zlatarja Freya je čisto obetaven. Iz orkestrske jame se dvigne v glasbenike našemljena igralska ekipa, med njimi kopica v ženske preoblečenih moških, iz sredine pa v nas zre očitno precej zlovoljna nevesta, Tezejeva zaročenka Hipolita. Orkestru, ki vadi za poročno slovesnost, dirigira – nekam negotovo in spričo tolikšne doze negativnosti, kot jo seva njegova izbranka – skoraj boječi Tezej, vajo pa zmoti neljubi ljubezenski zapetljaj med štirimi mladimi Atenci, ki požene celotno dogajanje.
Frey ta uvodni prizor zastavi z izrazito distanco – replike so na hitro nametane, lapidarne, čustva pa izražena afektirano, v stilu sodobnega estradnega spakovanja iz resničnostnih TV-oddaj. A kaj hitro se izkaže, da se celotna, za mnoge Shakespearjeve duhovitosti osiromašena uprizoritev vrti v glavnem okrog zasedbenih rešitev: vse ženske like namreč igrajo moški (Matija Stipanič, Ivica Knez, Nejc Ropret, Kristijan Ostanek, Andrej Zalesjak, k. g., Viktor Meglič, Bojan Maroševič), kar nekaj časa pri publiki res generira zadovoljno muzanje in omogoča učinkovite in smešne igralske kreacije; nekateri igralci so dvojno zasedeni (Peter Boštjančič kot Tezej in Oberon, Nenad Tokalić, k. g., kot Hipolita in Titanija); Spaka, ki se spušča na oder z neba in dejansko funkcionira kot očarljivo neodgovorni frfotavi kupido, ki vsevprek trosi svoje erotične puščice in s tem povzroča zmešnjave, pa igra oziroma odpoje trenutna zvezdnica, pevka Maja Keuc.
A očitno so to le formalni domisleki, ne pa podlaga za izvirni pristop in razumevanje besedila, saj ne izkoristijo vsebinskega potenciala: dvojna zasedenost Titanije in Hipolite ter Tezeja in Oberona bi lahko omogočila, da bi celotni zaplet dojeli kot zadnji sen skorajšnjih mladoporočencev in plod njune bujne domišljije, v kateri se vse vloge premešajo; moški v ženskih vlogah pa bi lahko dodatno podčrtali nedoločljivost in svobodo erotične privlačnosti.
A da bi bilo kaj takega iz uprizoritve razvidno, bi bilo vseeno treba Shakespearu pustiti malo več besed. Ker pa je besedilo okleščeno do nerazumljivosti (dramaturginja Mani Gotovac), ostaja na odru zgolj trhel skelet, poln shematičnih rešitev, zdi se celo, da je tako radikalen poseg v tekst povsem arbitraren, saj očitno pušča le tiste koščke zgodbe in iztrgane replike, kjer je režiser imel vizualno idejo za uprizoritev.
Tako gre v mariborski predstavi za vizualno in zvočno sicer res privlačen in všečen niz prizorov (k čemur pripomorejo zlasti kostumi Doris Kristić), kjer pa je dogajanje v glavnem omejeno na spreletavanje posameznih parov po odru, brez ritma in logike. In ker so odnosi med vsemi že od začetka afektirani in poljubni, se niti ne opazi, kadar se erotični kompas preusmeri na drug objekt. Sledenje zgodbi dodatno ovira tudi dejstvo, da večino odločilnih replik odpoje Spak (glasba s travestijami znanih klasičnih hitov je delo Darka Hajseka), kar je zaradi neustreznega ozvočenja premalo razumljivo.
Pri tem pristopu ostajata povsem neizkoriščena tako komični potencial brezupnega prizadevanja rokodelcev, da bi na hitro zvadili priliko o Piramu in Tizbi, kot celotni zborček vil (ženski del ekipe – Irena Varga, Irena Mihelič, Barbara Jakopič Kraljevič, Mojca Simonič). V tem kaosu in poljubnosti se gledalčeva pozornost le nekajkrat lahko usmeri na dovolj osmišljene in z vsebino ter odnosi napolnjene prizore. Tak je na primer osrednji prizor med Titanijo in v osla spremenjenim Klopčičem (Kristijan Ostanek), ki ga Frey potencira tako, da njena očaranost brez dvoma velja njegovi goli zadnjici, kar kulminira v grulečem duetu, ki ima za podlago enega najbolj znanih Shakespearovih sonetov); taka sta tudi začetni in zaključni prizor med Atenci, kjer je osrednja figura brez dvoma Nenad Tokalić, k. g., ki s svojo duhovito in natančno interpretacijo Hipolite prispeva redke, a zato toliko bolj učinkovite komične momente.
Očarljivi Sen kresne noči se ob tako površnem in razdrobljenem kopičenju gradiva kaj hitro spremeni v nepregleden, a k sreči kratek kaos.